Sector Way Academyn tiimi mahdollistaa hypyn uuteen
Sector Alarmin asentajina työskentelee ihmisiä monenlaisista taustoista. Painotamme rekrytoinneissa aikaisemman kokemuksen sijaan asennetta ja persoonaa – meillä hyvät tyypit menestyvät varmasti. Koska asentajia tulee meille monenlaisista tehtävistä, perehdytyksen ja koulutuksen rooli nousee keskiöön työssä onnistumisen kannalta. Sector Alarmin visioon kuuluu vahvasti työntekijöiden arvostus, jossa tuki ja koulutus ovat avainasemassa.
Sector Alarmilla koulutuksesta vastaa Sector Way Academy (SWA). Asentajien koulutustiimi koostuu tiiminvetäjästä Samista sekä valmentajasta Nikosta. Samin tehtävä on vastata tiimin toiminnasta ja yhteistyöstä muiden koulutusorganisaatioiden välillä. Valmentajana työskentelevän Nikon tehtävä on tukea asentajia näiden työssä. Niko ja Sami ovat itse aloittaneet uransa Sector Alarmilla asentajana, ja siirtyneet myöhemmin koulutustiimiin jakamaan omaa osaamistaan.
Perehdytyksestä pohja asentajan uralle
Uudelle asentajalle perehdytyksen merkitys on erityisen suuri. Sector Way Academyn kouluttajat ottavat uuden asentajan oppeihinsa heti ensimmäisenä työpäivänä. Perehdytysjakso aloitetaan toimistolla opetellen asentajan työn perusteet. Kouluttajat tutustuttavat uuden työntekijän hälytysjärjestelmän toimintaan ja työhön liittyviin määräyksiin.
Tämän jälkeen perehdytysjakso jatkuu kahden viikon mentoroinnilla. Uusi asentaja pääsee kokeneemman asentajan mukaan seuraamaan asennustöitä. Asentajan työ on hyvin käytännönläheistä, ja mentoroinnilla halutaan varmistaa oppiminen käytännön työn avulla. Kouluttajat ja mentorit ovat tiiviisti yhteistyössä, jotta uudelle asentajalle pystytään tarjoamaan paras mahdollinen tuki. Mentorointivaiheen jälkeen uusi asentaja pääsee tekemään asennustöitä itsenäisesti.
Noin kaksi kuukautta myöhemmin asentaja saa lisäkoulutusta valmentajilta. Asentajalle järjestetään kaksi yhteistä koulutuspäivää valmentajan kanssa asiakkaiden luona. Näiden päivien aikana pyritään tarjoamaan ideoita, joilla saadaan vahvistettua runkoa asennuksen kulkuun sekä annetaan vinkkejä helpottamaan asentajan päivittäistä työtä. Kenttäpäivien jälkeen on vuorossa koulutus toimistolla, jossa perehdytään videotuotteisiin, Yale Doorman- älylukkoon, vanhempiin hälytysjärjestelmiin ja myyntityöhön.
Pitkän koulutusjakson tavoitteena on välttää tietoähkyä – jos kaikki asiat näytettäisiin kerralla, sisäistäminen olisi vaikeampaa. Uusille asentajille halutaan antaa rauha oppia ja sisäistää koulutetut asiat.
Koulutustiimi vahvasti myös kokeneiden asentajien tukena
Asentajia ei Sector Alarmilla jätetä yksin pitkänkään työuran jälkeen, vaan koulutustiimi on vahvasti mukana myös kokeneempien osaajien arjessa. Asentajan työ on itsenäistä, mutta valmentajat käyvät säännöllisesti tekemässä kenttätyötä heidän kanssaan. Näiden käyntien tavoitteena on sparrata asiantuntijaa ja auttaa löytämään tehokkaampia toimintamalleja.
Asentajan palkkamallin osana on myös myyntityö. Siksi asentajan kokemuksen karttuessa koulutuksen painopisteenä on myyntityössä kehittyminen. Valmentajan missiona on kääntää asentajan mindset pelkästä asiakkaan palvelemisesta aktiiviseen palveluiden tarjoamiseen. Ajattelemme, että on hyvää asiakaspalvelua tarjota uusia ideoita asiakkaalle kodin turvallisuutta ajatellen. Myyntityö on monille haastavin osuus asentajan työtä, mutta uskomme, että kuka tahansa voi oppia hyväksi myyjäksi.
Myyntikoulutuksissa tukena ovat usein myös myyntiosaston kouluttajat. Kenttäpäivien lisäksi osastot ja tiimit kokoontuvat yhteen useamman kerran vuodessa käymään läpi ajankohtaisia asioita ja mahdollisia muutoksia. Tapaamisilla on suuri merkitys myös oppimisen kannalta, sillä näissä tapahtumissa saadaan koko asennusporukka keskustelemaan kokemuksistaan keskenään. Tavoitteena on oppia toisilta – jokaisen ei tarvitse oppia kaikkea kantapään kautta.
Kouluttajan arki on vaihtelevaa
Uusien koulutusten ja koulutusmateriaalien luominen on suuressa roolissa koulutustiimin työtä. Kouluttajat hyödyntävät myös paljon Sector Alarmilla käytössä olevaa verkkokoulutusympäristöä. Kouluttajat luovat erilaisia kursseja ja opastusvideoita, joiden avulla asentajan on helppo kerrata asioita vaikka kesken työpäivän.
Arjen helpottamiseen tähtäävien sisältöjen lisäksi uudet järjestelmät työllistävät koulutustiimiä. Esimerkiksi uuden hälytysjärjestelmän käyttöönotto vaatii koulutustiimiltä panostusta. Koulutustiimi järjestää tarvittavat koulutukset kaikissa toimintamaissa osastokohtaisesti tarpeiden mukaan. Koulutusten järjestäminen vaatii myös hyviä organisointitaitoja, sillä päivittäiset huolto- ja asennustyöt tulee saada hoidettua koulutuksista huolimatta.
Kenttäpäiviä kouluttajilla on ympäri Suomea, sillä päivät järjestetään pääosin asentajien kotipaikkakunnilla. Kouluttajan arkeen vaihtelua tuovat myös laadunvalvontakäynnit, joissa varmistetaan hälytysjärjestelmän asennusmääräysten täyttyminen ja se, että asiakkaat osaavat käyttää uutta järjestelmäänsä. Perehdytys näkyy näillä käynneillä sillä asentajat noudattavat todella tarkasti määräyksiä ja tekevät erittäin siistiä jälkeä – laadunvalvontakäynnit ovat siis yleensä hyvin positiivisia kokemuksia, joissa oman työn tulokset näkyvät.
Kouluttajan työ on hyvin monipuolista ja harvoin osuu kahta samanlaista päivää kohdalle. Vaihteleva työ pitää mielenkiinnon yllä. Koulutustiimiin on valikoitunut hyvä työpari, jolla on tahtotilana auttaa muita ja tarjota jokaiselle eväät onnistua omassa työssään.