Sydän sykkii myynnille – näkyyhän se yrityskulttuurissa?
Onko myyntityön arvostus yrityskulttuurin ytimessä vai roikkuuko se vain mukana toiminnan ulkokaarella? Myyntiosaajat ovat kasvuyrityksen moottori. Kuinka varmistetaan, että jokainen työntekijä ymmärtää miten oma rooli linkittyy myyntiin ja myynnin tukemiseen? Näihin kysymyksiin on tärkeä löytää vastauksia ja määrittää systemaattisia toimenpiteitä myynnillisen yrityskulttuurin vahvistamiseksi.
Vahva yrityskulttuuri erottuu
Vahvalla yrityskulttuurilla voi ja kannattaa erottua. Useat tutkimukset kertovat merkityksellisistä liiketoiminnallisista hyödyistä, vakuuttavasti. Kulttuurin vaikutus liikevaihtoon, yrityksen tulokseen, työntekijöiden rekrytointiin, motivaatioon ja vaihtuvuuden vähenemiseen on tiedossa.
Silti vain harvat yritykset onnistuvat vahvan kulttuurin rakentamisessa. Miksi? Onko yrityskulttuuria rakennettu systemaattisesti ja tietoisesti sisältä päin, työntekijöiden ja tiimien avulla, yrityksen ylimmän johdon näyttäessä suuntaa ja vahvaa samaistuttavaa esimerkkiä organisaatiolle? Vai onko yrityskulttuuri vain PowerPoint -esityksissä esillä tahtotilana ja toiveajatteluna paremmasta?
Myyntiyrityksessä myynti on jokaisen DNA:ssa
Onko myynnillisyys sitten hyvä pohja yrityskulttuurille? Me Sector Alarmilla rakastamme aidosti myyntiä. Joukkueemme ”maalinteon” ammattilaiset, meidän arvokkaat, vuorovaikutustaitoiset ja nälkäiset myyntitykit, ovat vahvan kasvumme suurimpia mahdollistajia.
Meillä systemaattisen ”Sales DNA” kommunikaatiomme perustana kulkevat yhteiset arvomme, visiomme, johtamisen toimintamallimme, strategiset valintamme sekä lyhyen ja pitkän aikavälin tavoitteemme. Haluamme olla alamme parhaita arvojemme mukaisia ammattilaisia.
Sector Alarmilla jokainen työntekijä on myyjä. Myös minä, toimitusjohtajana, olen ylpeästi ja aidosti myyjä. Yrityksemme työntekijöillä on erilaisia nimikkeitä ja työnkuvia työtehtävien mukaan. Siitä huolimatta jokainen työntekijä on pohjimmiltaan myynnin ystävä ja myynnin tukija. Tätä me myös odotamme kaikilta työntekijöiltämme. Tämä on tietoinen valinta, ja olemme tietoisia myös siitä, että kulttuurimme ei sovi kaikille. Uskallamme tässä olla rohkeasti erottuvia.
Myynti on DNA:ssamme. Uskomme myynnilliseen yrityskulttuuriin ja myyntityön arvostuksen jatkuvaan nostamiseen. Meille myynti on sankaruutta ja joukkuepelaamisemme suurta onnistumisen huipennusta. Kun myynti onnistuu maalinteossa, me olemme silloin koko organisaationa onnistuneet joukkuepelaamisessa yhdessä.
Me myös tiedostamme, että myyntiä tukeva yrityskulttuurimme ei ole koskaan valmis, vaan sitä pitää kehittää jatkuvasti, päivittäin. Johtoryhmämme kantaa siitä suurimman vastuun.
Myynti on joukkuelaji
Yrityskulttuurimme ytimessä on myös yksi yhtenäinen joukkue. Meillä ei ole useita pelejä käynnissä tai erillisiä joukkueita. Me olemme Team Sector Alarm, ja jokaisella joukkueemme pelaajalla on erittäin tärkeä rooli yhteisten tavoitteidemme saavuttamisessa. Jokainen osasto, jokainen tiimi ja jokainen työntekijä pelaa samaa peliä samaan suuntaan.
Tämä on yhteinen tahtotilamme, ja tämän eteen teemme töitä joka päivä. Kuten yrityskulttuurimme ei ole koskaan valmis, ei myöskään joukkueemme ole koskaan valmis. Kehitystyömme on jatkuvaa, teemmehän tätä rakkaudesta lajiin.
Petteri Kaijasilta
Toimitusjohtaja
Sector Alarm Oy